Ślimaki - testerzy w akwarium

Wśród akwarystów panuje przekonanie, że ślimaki w akwarium są zjawiskiem niepożądanym. W internecie można znaleźć wiele informacji dotyczących metod ich zwalczania. Często ślimaki dostają się do naszego akwarium przez przypadek jako „gratis” dodawany do roślinki. Być może dlatego tak bardzo chcemy się ich pozbyć ze swojego zbiornika. Poza tym wielu akwarystów uważa, że ślimaki psują estetykę akwarium.
Należy jednak zaznaczyć, że plaga ślimaków może świadczyć o braku stabilizacji zbiornika. Nadmiar szczątków organicznych, glony, przyczyniają się do niekontrolowanego namnażania się ślimaków. W sytuacji, gdy jest mało pokarmu w postaci zanieczyszczeń, gwałtownie spada  ich liczebność. Im mniej stabilny, brudny zbiornik tym większa szansa na wystąpienie plagi. W pierwszej kolejności należy opanować przyczynę tj. glony, obumierające części roślin, a później martwić się ślimakami.
„Mimo iż ślimaki traktowane są po macoszemu przez niektórych akwarystów, w rzeczywistości są pożyteczne. Po pierwsze oczyszczają liście ze szczątków organicznych, glonów i bakterii. Po drugie znaczenie przyspieszają proces rozkładu, przez co składniki pokarmowe szybciej mogą trafić do roślin. Wiele ryb, w tym bocje, bojowniki czy pielęgnice, chętniej zjadają ślimaki (można je wpuszczać do zbiornika w celu opanowania zbyt licznych populacji tych mięczaków) Ja trzymam ślimaki we wszystkich akwariach” „Rośliny w akwarium” Diana Walstad.

Ślimaki vs glony
Po wprowadzeniu ślimaków do mojego akwarium nastąpił gwałtowny spadek glonów z grupy zielenic. Ślimaki uporały się ze szczątkami organicznymi, których rozkład powodował dostarczanie glonom pożywienia. Pomimo mojej starannej, konsekwentnej cotygodniowej podmiany wody nie udawało mi się usuwać wszystkich zanieczyszczeń. Ślimaki wyczyściły zbiornik za mnie. Poza tym większość gatunków glonów jest z chęcią zjadanych przez ślimaki. W tej chwili nie mam w zbiorniku żadnych glonów a przynajmniej jest ich niewiele i są pod kontrolą. Zbiornik się ustabilizował i w końcu rośliny rosną bez niepotrzebnej konkurencji w postaci glonów.

Tak wygląda mój mały zbiornik teraz: Moje 54 litry

Ślimaki vs kożuch bakteryjny
Jakiś czas temu miałam bardzo duże problemy w kożuchem bakteryjnym znajdującym się na powierzchni wody. Paskudny wielki biały kożuch psuł  efekt wizualny mojego akwarium. Nie pomagały podmiany wody, usuwanie ręczne ani tym bardziej zwiększanie cyrkulacji wody!! Po wprowadzeniu ślimaków rozdętek, kożuch znikł w ciągu doby. Lustro wody stało się idealnie czyste przy znikomym ruchu tafli wody.
Ten sam eksperyment przeprowadzałam w moim małym 10 litrowym akwarium przeznaczonym dla wyłowionego narybku Razbory Galaxy. Nie dość, że ślimaki zjadły resztki pokarmu przeznaczone dla narybku to na dodatek, pływając pod powierzchnią wody zjadły cały kożuch bakteryjny. Niestety z czystym sumieniem muszę przyznać, że 2 duże ślimaki mogą skutecznie zanieczyścić dno małego 10 litrowego zbiornika. To się nazywa dobry metabolizm:)

Kontrola populacji ślimaków 
Ilość ślimaków należy kontrolować. W sytuacji, gdy w akwarium jest mało pożywienia oraz jeśli posiadamy delikatne rośliny, ślimaki mogą uszkadzać zdrowe rośliny (czytaj więcej).
 


Komentarze